BLOGPOST Nr. 1 (Java, Bali)

Rooftop Six Degrees, Jakarta

11/06/15: aangekomen in Jakarta rond 12u ’s middags en dan rechtstreeks met de bus en te voet naar onze hostel gegaan (Six Degrees). Eerste avontuur! Jan zweette zich een ongeluk en we waren doodop, hongerig en uitgedroogd… En dan te voet de weg zoeken…in zo’n drukke, zotte stad! Wanneer we waren aangekomen hebben we eerst even uitgepakt en gechilled op de rooftop en iets gegeten in een restaurantje aan de overkant van de straat, nasi goreng, lekker. Om 22u lagen we in ons bed en we zijn pas wakker geworden de volgende dag om 13u30! 15,5 uur geslapen! Ik denk dat we moe waren… :)

Wat later hebben we treinen geboekt om naar Yogyakarta en Probolinggo te gaan. De treinrit naar Yogyakarta was minder leuk. Stel je voor, een trein gemaakt op maat van kleine Indonesiërs waar we 12u op zaten, ’s nachts, knie tegen knie, geen kans om zelf maar een beetje onderuit te zakken of je op de schoot van de persoon tegenover jou. Niets voor mij en Jan dus :) Nachtje door dan maar en rond 6u ’s morgens aangekomen.

Hier hadden we nog niets geboekt om te slapen, we hadden geen internet op onze gsm, geen kaartje van de stad, erg onvoorbereid dus. Na zeker een uur te wandelen en de weg te vragen en een klein ruzietje later, zijn we in een homestay beland. Geen backpackers, enkel twee Westerse mannen met ieders een Indonesisch vrouwtje die niets anders deden dan op hun kamer zitten en af en toe een sigaretje komen roken… vreemd dus :)

De dag erna hebben we een scooter gehuurd en zijn we heel vroeg ’s ochtends (3u30) naar Borobudur gereden. Iets beter voorbereid dan de afgelopen dagen, hadden we deze keer wel een kaartje en wat uitleg meegekregen. :) Wel spannend in het begin met die brommer in het donker, met twee erop, de weg niet echt goed weten, links rijden en redelijk druk verkeer. Dit met als gevolg dat we na 10 minuten al fout waren gereden… :)

Ok, een paar keer de weg gevraagd en dan toch op de goede weg. Zalig, vrijheid, en eens we Yogyakarta uit waren, ook rust! Rijstvelden en jungle om ons heen, yes! Borobudur voorbij en naar boven voor het viewpoint op Punthuk Setumbu.

sunrise over borobudur

Toen wij daar aankwamen was er best al veel volk maar we waren toch nog op tijd voor een hele mooie zonsopgang. Door de mist hebben we van Borobudur zelf niet veel kunnen zien maar de zonsopgang was cool en we zaten midden in de jungle, wat ongelooflijk zalig was! Vogels overal!

spiderman

Op de terugweg naar benden hebben we een gigantische spin gezien, die in haar web boven ons hoofd hing! Voila, ineens ook ons eerste coole dier gezien (buiten straatkatten want zo heb je er veel hier..., waardoor we Cara wel heel erg missen... :( ) De terugrit naar de stad was zalig. Het was ondertussen licht geworden en alles en iedereen om ons heen werd wakker, heel mooi om te zien. Wat zijstraatjes genomen en even rustig rondgecruist...

The watcher from Borobudur.

Daarna zijn we naar Sultan's Palace geweest, stelde niet veel voor, en hebben we daar op een rustig plekje, naast een schooltje, ontbeten. Raar soepke met rijst en tofu maar was wel lekker. De vrouw van het kraampje was verliefd op mij en daar hebben we dus goed gelachen... (veel vrouwen kijken hier trouwens op naar Westerse vrouwen: blond haar, spitse neus, groot,... Er zijn zelf vrouwen die van die neusknijpertjes opzetten enkele uren per dag om hun neus fijner te maken!) Het brommerke hebben we wat later teruggebracht want na een paar uur in deze drukke stad rond te rijden ben je toch wel moe :) Jan was wel de beste chauffeur die ik ken! Hij reed direct mee in dat drukke, zotte verkeer alsof we twee Indonesiërs waren die al onze hele leven niets anders deden dan met een brommer in Yogyakarta rondrijden. Ik was er zo gerust in dat ik bijna in slaap viel achterop :) …

Na twee dagen Yogya hadden we het nu echt wel gehad in de steden. Daardoor hebben we de Bromo-vulkaan overgeslagen en rechtstreeks richting Bali vertrokken… Met een paar treinen, een ferry, een minibus en een taxi zijn we in Canggu (westkust van Bali, ten noorden Kuta) beland.

Some local surfchick

Toen Siel en ik in India waren, hebben we Maurice leren kennen, een hele leuke Nederlander die blijkbaar al drie jaar woont in Canggu. We konden zijn huisje huren omdat hij op een huis van vrienden aan het letten was dus de perfecte gelegenheid voor ons om even op ons plooi te komen. Hier hebben we echt 4 dagen vakantie gehad, aan het strand gelegen, gesurfd, naar de strandbar geweest ’s avonds en lekker gegeten! Awesome! Als we niet nog maar net vertrokken waren, hadden we hier gerust langer kunnen blijven :) Maurice heeft ons hier geholpen met twee scooters te huren voor de komende anderhalve maand, zodat we Bali, Lombok, Sumbawa en Flores met de scooter kunnen doorkruisen.

Na 4 nachten Canggu zijn we doorgereden naar Aas, bij Amed, helemaal in het oosten van Bali. Je kon de Gili-islands en Lombok zien vanaf onze bungalow! De weg naar Aas was prachtig, meer dan een uur in de bergen gecruisd, op en neer, links, rechts, haarspeldbocht, rivier over, hangen in de bochten,… Zalig! Die brommers kunnen ook tot 80km/u dus echt precies alsof je met een moto aan het rijden bent.

Meditassi Bungalows met bed op't terras !!!

Aangekomen bij de bungalows (Meditasi bungalows, thanks voor de tip Anaïs en Michiel!)) kregen we een soort paalwoning volledig in bamboo, badkamer in open lucht en een bedje op het terras met uitzicht recht op zee, ongelooflijk mooie view (prachtige sunrise en sterrenhemel) ! Paradise! We waren ook de enige gasten daar en er was geen gsm-bereik of internet dus het enige dat je hoorde was het geluid van de wind en de golven van de zee. Het enige nadeel was dat het nogal in the middle of nowhere was en dat we dus enkel konden eten in het restaurant ernaast of in de restaurants van de resorts in Amed maar dat was dus allemaal heel duur, ver boven ons budget… Na twee dagen teveel geld opgedaan maar wel enorm tot rust gekomen en veel genoten van elkaar zijn we vanmorgen naar Padang Bai vertrokken, waar we ook de ferry naar Lombok zullen nemen. Tijdens deze terugrit had Jan platte band gekregen. Het probleem is dat er geen voetpad was, enkel de weg met tweerichtingsverkeer, in de bergen, dus veel scherpe bochten, veel geclaxonneer en crazy driving. Hier moesten we dus te voet naar beneden (ik had wel wat schrik moet ik toegeven), naar het eerste dorp om een garage te vinden. Die was, gelukkig, in het begin van het dorp, niet ver van het begin van de klim waar wij terug naar beneden moesten. En die man heeft ons onmiddelijk geholpen en was super lief.

In Padang Bai verblijven we in Bamboo Paradise (thanks Bennie!) en het is hier al super! Hele mooie kamer, kei toffe vrouw die de homestay uitbaat en niet zo duur als onze overnachtingen voordien :) Hier hebben we redelijk goed internet dus kunnen we deze eerste blogpost online zetten. Hier zitten we dus nu, in openlucht, heel dicht bij het strand, een stel lieve honden om ons heen en zo meteen naar het haventje om iets te eten samen met enkele anderen die we hier hebben leren kennen (mensen van The States, Duitsland, Australië, Zuid-Korea en Frankrijk) Morgen nemen we de ferry (met onze scooters erop) naar Lombok. Daar hebben we nog niet veel gepland maar we zullen waarschijnlijk richting Kuta rijden om een beetje te surfen en dan richting Sumbawa en dan naar Flores om hopelijk onze duikcursus te doen! Het is momenteel Ramadan en Lombok is islamitisch dus dat kan onze travels misschien wat lastiger maken… We’ll see..., and we'll let you know!

Bekijk ook zeker de 'portfolio' pagina met de tabs 'travel', 'nature's calling' en 'concrete jungle' voor meer foto's!